در مورد سبز کوه

بام ایران را بشناسید

معرفی استان چهارمحال بختیاری(بام ایران)

استان زیبای چهارمحال و بختیاری  معروف به بام ایران كه در جنوب غربی وطن عزیزمان ایران و در همسایگی استان های اصفهان، خوزستان، لرستان و كهگلویه و بویر احمد قرار گرفته است .یكی از استان های زیبا و سرسبز كشورمان است كه در سال های اخیر به دلیل افزایش دمای نسبی و كم شدن بارش های اقلیمی مورد توجه همگان قرار گرفته است و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است

برخی از سوغات و صنایع دستی این استان به شرح زیر می باشد: انواع لبنیات محلی از جمله كشک، قارا  (قره قوروت)، پنیر محلی، انواع ماست و همچنین عسل های وحشی كوهستانی و گیاهان دارویی و معطر و صنایع دستی بیشمار و منحصر به فردی كه در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

استان چهارمحال و بختیاری  مهد عشایر ایران  می باشد كه جزء جدا نشدنی از این خطه به حساب می آیند. كوهستانی بودن و اقلیم و آب هوای خاصی كه در این منطقه وجود دارد و همچنین بستر محصولات لبنیاتی سنتی و با كیفیت که عاری از هرگونه مواد نگه دارنده و مصنوعی می باشد موجب شده است تا این خطه بهترین پنیرهای ایران را تولید کند. مانند انواع پنیر گوسفندی و گاوی با مایه هایی طبیعی كه از خود حیوان به صورتی خدادادی استفاده می شود و نیازی به هیچ مواد شیمیایی برای تبدیل شیر به پنیر ندارد. اضافه كردن گیاهان معطری كه از دل طبیعت این استان بدست می آید به انواع این پنیرها طعم هایی بی نظیر و خواص دارویی بوجود می آورد که كمتر مسافری را دست خالی ازین دیار بر می گرداند.

از دیگر محصولاتی كه با ورود به مركز شهر و یا با سفر به شهرستان های اطراف آن به چشم میخورد كشك و قارا یا همان (قره قوروت) سنتی است كه طعم ترش طبیعی آن حتی با به زبان آوردن اسم آن دهان هر انسانی را آب می اندازد. استفاده كردن از این لبنیات به صورت تنها و یا حتی در غذا ها و آش های معروف و سنتی این شهر طعمی به یاد ماندنی را در ذهن هر مسافر و گردشگری بجا می گذارد. البته از خواص پزشكی آنها كه سرشارترین منابع كلسیم و پروتئین می باشند نیز نباید چشم پوشی كرد. این محصولات را در تمام مناطق استان به وفور میتوان یافت، اگر به مناطق و دشت های اطراف و كوهستان های زیبای استان بیشتر نزدیك شوید می توانید این محصولات را از عشایر استان به صورت كاملا سنتی و طبیعی با همان مزه واقعی تهیه کنید.

از عجایب سوغات استان چهارمحال و بختیاری (بام ایران)كنار هم قرار گرفتن شیرین ترین طعم های طبیعت در كنار ترش ترین ها می باشد. همان طور كه قره قوروت را می توان از ترش ترین طعم های زندگی و البته لذت بخش ترین طعم ها دانست، از «عسل» و «گز» طبیعی نیز می توان به عنوان شیرین ترین طعم های طبیعی كه هر شخصی در زندگی قطعا یكبار آنها را تجربه كرده نام برد. عسل كه از پر خواص ترین و نام آشنا ترین سوغات این استان است به دو روش كلی در این استان یافت می شود: عشایر كندو های خود را در دل طبیعت بین چشمه ساران طبیعی و گیاهان خود رو گذاشته تا زنبور ها از طبیعی ترین شهد ها استفاده كرده و عسلی خوش طعم و خوش عطر و پر خاصیت را تهیه كنند كه به انواع عسل گون، عسل شبدر، عسل سیاه، عسل چهل گیاه و… می توان اشاره کرد. هر كدام از این عسل ها خواص دارویی مخصوص به خود را دارند. از دیگر انواع عسل، عسل های وحشی می باشند كه توسط زنبور های وحشی در دل كوه و صخره های صعب العبور در كندو های طبیعی درست می شوند. این عسل ها با سخت ترین شرایط توسط كوه نوردان و بومیان جمع آوری شده و در دسترس مردم قرار می گیرند و خواص دو چندانی دارند.

از دیگر سوغات های صادراتی این استان محصولاتی باغی از جمله گردو و بادام می باشد.

بزرگترین باغ های گردو و بادام كشور در این استان به ویژه شهر «سامان» قرار دارند. به دلیل خواص زیاد و موارد مصرف بالا، این محصولات توانسته اند سهم به سزایی را در اقتصاد مردم این استان به دست گیرند. به دلیل كیفیت بالای این محصولان باغی در سال های اخیر درصدی از صادرات كشور به این محصولات اختصاص یافته است .

گیاهان دارویی و معطر كه امروزه در صنایع پزشكی جای خود را باز كرده اند از دیگر سوغات كم نظیر این استان می باشند. این گیاهان در فصل بهار و در هر نقطه از دشت های استان و همجواری با چشمه های استان می روید تا مردم از این نعمت الهی به وفور استفاده كنند. از انواع گیاهان این استان می توان به پونه های وحشی، مچه، شنگ، پا غلا، سیر وحشی، تره كوهی و كرفس كوهی اشاره کرد.

صنایع دستی این استان نیز حرف اول را در میان شهر های ایران می زند. عشایر و روستاییان این استان برای گذراندن زندگی خود صنایعی با كیفیت بالا و كاملا سنتی تولید می كنند. از معروف ترین و مهم ترین آنها می توان به چوقا بافی، خرسك بافی، نمكدان بافی، جاجیم بافی، بافت سیاه چادر، گیوه ،نمد و«فرش اصیل ایرانی» و قالی بافی كه شهره جهانی دارد اشاره کرد. فرش در این استان توسط عشایر و مردمان شهر و روستاهای مختلف تهیه و بافته می شود كه به دلیل نوع نقشه و نوع بافت مخصوص این مردمان زبانزد شده است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *